Relativ verdsettelse betyr å vurdere verdien av et selskap ved å sammenligne det med andre lignende selskaper. Metoden brukes både for børsnoterte aksjer og private virksomheter.
Relativ verdsettelse av unoterte selskaper
Ved verdsettelse av ikke-børsnoterte selskaper brukes denne metoden noen ganger for å verdsette lokale virksomheter som supermarkeder, kiosker og restauranter.
Denne verdsettelsesmetoden er også kjent som markedsverdsettelse eller lokasjonsprismetoden.
Fordelen med denne metoden er at den er ganske enkel å bruke. Dessverre finnes det sjelden nok salgsstatistikk til å trekke noen nøyaktige konklusjoner om et selskaps verdi ved hjelp av denne metoden.
Relativ verdsettelse av børsnoterte aksjer
Relativ verdsettelse brukes også ved verdsettelse av børsnoterte selskaper. Her er det vanlig å sammenligne ulike multipler mellom aksjer i samme bransje. Av denne grunn kalles det også multippelverdsettelse.
Noen eksempler på multipler er P/E-forhold, P/S-forhold og P/B-forhold.
Relativ verdsettelse av aksjer er en rask måte å få et førsteinntrykk av et selskap på. Du kan for eksempel finne aksjer som ser ut til å skille seg ut fra mengden ved å være under- eller overvurdert.
Det kreves imidlertid en dypere analyse for å trekke noen konklusjoner.