I forbindelse med noe større forretningstransaksjoner og M&A er det vanlig å gjennomføre en virksomhetskontroll. Den har som mål å oppdage risiko og problemer før kjøpet går gjennom, men også for å oppdage eventuelle muligheter.
Men hva tas vanligvis opp i forbindelse med en slik etterforskning? Hvilke aspekter er gode å undersøke? Hvilken informasjon kan man få? I denne artikkelen går vi gjennom hvilke typer spørsmål som er vanlig å stille i forbindelse med en due diligence. Når du spør, får du svar – det gjelder også i denne sammenhengen.
Tips – Det finnes egentlig ingen universell mal. Hver sak er unik. Ønsker du hjelp til å lage en tilpasset befaring av en bedrift? Kontakt oss.
1. Grunnleggende firmainformasjon
- Hvem eier selskapet og hvordan ser eierforholdet ut?
- Hvordan ser organisasjonsstrukturen ut?
- Hvem sitter i styret, hvilken bakgrunn har de, hvor lenge har de vært der og hva er kompensasjonen deres?
- Hva sier selskapets vedtekter, for eksempel om virksomhetsområde og aksjekapital?
- Hvordan ser de siste årenes årsrapporter ut?
- Er det notater fra styremøter?
2. Ansatte
- Hvor mange ansatte har bedriften?
- Hvilken ferdighetsprofil har de?
- Finnes det en detaljert stillingsbeskrivelse for hver stilling?
- Har de ansatte noen fordeler? Hvilken?
- Er de ansatte tilknytning til en fagforening?
- Finnes det en HR-avdeling og personalpolitikk?
- Hvor ofte skiftes personalet ut?
3. Finansiell stilling
- Hvordan ser regnskapet ut? Finnes det resultatregnskap, balanse- og kvartalsrapporter fra de siste årene?
- Er selskapets selvangivelser fra de siste årene tilgjengelig?
- Har selskapet en regnskapsfører? Hvordan ser tilsynsrapporten ut?
- Hva er bruttomarginen i selskapet? Hvordan endrer det seg over tid?
- Hvordan ser gjelden ut i selskapet? Øker eller reduseres den?
- Går bedriften i overskudd? Hvordan utvikler fortjenestemarginen seg?
- Er selskapets utgifter spesifisert i detalj eller er utgiftspostene generelle og uklare?
- Hvordan ser fremtidsprognosene ut? Er de realistiske?
4. Kunder
- Hvor er kundene? I hvilket eller hvilke land? I hvilken del av landet?
- Er kundene bedrifter (B2B) eller enkeltpersoner (B2C)?
- Hvilke salgskanaler brukes for å nå kunder?
- Hvor mange prosent av kundene er tilbakevendende kunder?
- Finnes det en kundedatabase?
- Er det kommunikasjon gjennom nyhetsbrev eller utsendelser?