Selge bedrift – Hvordan du kan selge aksjeselskapet ditt

Selge bedrift

Å selge en bedrift er en stor begivenhet for de fleste av oss. Det er mye som skal på plass og det står ofte store summer på spill. Derfor er det viktig å forberede seg godt når du skal selge din bedrift.

I denne artikkelen forteller vi deg hvordan du skal tenke når du skal selge et aksjeselskap. Vi forteller deg også hvordan Nielsen Valuation Group, som en uavhengig M&A-rådgiver, kan hjelpe deg med å lykkes i virksomheten din.

Selg virksomheten din med Nielsen Valuation Group

Nielsen Valuation Group er en uavhengig transaksjonsrådgiver. Vi bistår med vår ekspertise når det er på tide å selge et selskap – fra ideen er løftet til du har signert avtalen med en kjøper.

Vi er med deg gjennom hele prosessen fordi vi vet hvor viktig det er å kunne føle seg trygg på at det blir en vellykket bedrift. Dette inkluderer blant annet å foreta en korrekt og uavhengig verdivurdering av din bedrift og deretter finne en passende kjøper.

Ofte er det en leverandør, konkurrent eller kunde. Vi deler vår kunnskap slik at du unngår fallgruver og ubehagelige overraskelser.

Selge selskaper uten provisjon?

Ja – med Nielsen Valuation Group betaler du ingen provisjon på transaksjonen når du selger bedriften din.

Som transaksjonsrådgiver jobber vi på en litt annen måte enn tradisjonelle næringsmeglere. I stedet for provisjon betaler du en månedlig retainer i perioden du bruker rådene våre. Det har store fordeler for deg som ønsker å selge din bedrift, som vi snart skal gå inn på.

Kontakt oss for et tilbud

Rådgiver vs selskapsmegler når du selger et aksjeselskap

Vi blir ofte spurt om hvorfor det er bedre å bruke en transaksjonsrådgiver eller M&A-rådgiver sammenlignet med en bedriftsmegler for å selge aksjeselskapet ditt.

Både arbeidsmetoder og måten vi tar betalt for tjenestene våre er forskjellige. Mange ganger er det gunstig for deg å bruke en rådgiver for forretningstransaksjonen. Men det kommer an på.

Fordeler med å selge gjennom en bedriftsmegler

Egentlig avhenger det først og fremst av hvilken type virksomhet du har tenkt å selge. Er det et helt lokalt forankret lite selskap, er det sannsynlig at en tradisjonell selskapsmegling faktisk er den beste.

Tommelfingerregelen er at dersom selskapet du ønsker å selge er «en i mengden» – at det finnes mange lignende virksomheter på markedet – ja da kan nok en bedriftsmegler være behjelpelig.

Ulempen er at bedriftsmeglere tar provisjon på hele beløpet. Noen tar også en fast avgift uavhengig av om selskapet selges eller ikke.

Fordeler med å selge selskapet med en rådgiver

Har du et litt større selskap med omsetning i størrelsesorden SEK 25 – 500 millioner og som ikke bare har lokalt fokus, vil du sannsynligvis ha stor nytte av å ansette en rådgiver i stedet.

Vi som M&A-rådgivere er ikke partiske. Vi er heller ikke selgere. Derfor kan vi lettere vinne tilliten til en potensiell kjøper når du ønsker å selge din bedrift. Dette er det store bedrifter gjør og vi bruker metoden også på mellomstore bedrifter.

Etter vår mening er dette den riktige måten å jobbe på. Det er nemlig visse problemer når en rådgiver tar ut en provisjon og har økonomisk gevinst i en transaksjon. Det kan for eksempel føre til at du tar forhastede beslutninger og selger deg ut til for lav pris helt unødvendig.

Hos oss betaler du ingen provisjon på transaksjonen. I stedet har vi en månedlig beholder som utløper i løpet av tiden du ansetter oss. Du betaler altså verken provisjon eller oppstartsgebyr.

Vi nøler ikke med å si hva vi synes om en potensiell kjøper, men forteller deg hvordan du kan tenke i ulike situasjoner.

TipsHer kan du lese mer om bedriftsmeglere vs rådgivere.

Ønsker du hjelp til å selge aksjeselskapet ditt?

Nielsen Valuation Group har lang erfaring med å bistå selger i selskapstransaksjoner. Ta kontakt med oss ​​så kan vi diskutere hvordan du best kan gjøre en exit fra din bedrift.

Kontakt oss nå for et tilbud

Nielsen-selge-bedrift

En mellomstor bedrift som ikke bare har lokal tilknytning. Dette er et godt eksempel på når det er bedre å selge selskapet med en rådgiver i stedet for med en bedriftsmegler.

Tips til deg som vurderer å selge din bedrift

Vurderer du å selge og vurderer å gå ut av aksjeselskapet ditt? Da har du sikkert mange spørsmål. Hva er selskapet verdt? Hvordan finner jeg riktig kjøper? Hva vil skje med de ansatte når jeg selger selskapet?

Her går vi gjennom tips til hva du bør tenke på i forbindelse med salg av din bedrift.

Forbered og planlegg i tide

Det tar ofte tid å selge en bedrift. Grunnen er at det kreves mye forberedelse. Uten den vil ikke en potensiell kjøper føle seg trygg og da er det kanskje ikke en avtale – eller så selger du med rabatt.

Gjennomgå bedriftens økonomi og avtaler. Det handler ikke om å forskjønne, men heller om å gi det riktige bildet av virksomheten. Å ha alt i orden er en forutsetning for at kjøper skal føle at det er en interessant sak.

Det kan også være hensiktsmessig å se hvordan konkurrentene posisjonerer seg og hvordan markedet ser ut for å bestemme hvordan bedriften skal profilere seg eksternt før bedriftssalget.

Praktiske spørsmål i forberedelsene

Det er flere praktiske spørsmål å vurdere, inkludert:

  • Skal selskapet selges som aksjeoverdragelse eller ønsker du kun å selge eiendelene?
  • Vil konsernsjef og ledelse fortsette å jobbe i selskapet?
  • Har selskapet avtaler med store kunder som ikke er gyldige etter et salg på grunn av spesielle klausuler?
  • Er det noe som kan komme opp i en due diligence som senker verdien?

I dette første trinnet har du stor nytte av å ansette en transaksjonsrådgiver slik at du får alt i orden som en kjøper kan være interessert i.

Forbedre selskapet før salget

Øk sjansene dine for å finne gode kjøpere og kunne ta en pris som føles riktig ved å forbedre selskapet før salget. Så ikke forskjønn – forbedre.

Å gjøre det kan bety mye for prisen du kan selge for. Dette bør helst gjøres i god tid før du selger virksomheten din. Gjerne mange år i forveien.

  • Reduser unødvendige kostnader
  • Arbeide for å forbedre inntektene
  • Lag oversiktlige rapporter slik at du skaper tillit hos kjøper
  • Inngå avtaler med de viktigste leverandørene og kundene
  • Forbered deg på å tydelig kunne forklare hvor de viktigste fordelene kommer fra
  • Vær tydelig på alt som kan være uløst, uløste tvister og lignende
  • Husk at en usolgt aksje sjelden blir sett på som en fordel

Hva er bedriften din verdt?

Skal du selge bedriften din vil du selvsagt vite hva den er verdt. Er det i det hele tatt verdt å selge?

Faktisk begynner ofte å tenke på selskapets verdi lenge før det blir aktuelt å gjennomføre selve transaksjonen. Ikke alle har en exit-strategi, men mange har fortsatt en idé om å gjøre en exit en vakker dag.

For å få svar på spørsmålet kan du gjøre en verdivurdering av selskapet ditt. Det skal sies at dette aldri er en eksakt vitenskap. Verdien er hva en kjøper til syvende og sist er villig til å betale – hvis du godtar å selge selskapet for den prisen. Verdsettelsen er kun et estimat.

Likevel er det nødvendig å gjøre fordi det gir deg et bedre utgangspunkt i forhandlingene om prisen.

Hvordan verdsetter jeg selskapet?

Det er flere måter å verdsette en bedrift på.

Hvis det er et selskap som ikke tjener noe å snakke om, men som har noen eiendeler, kan det være aktuelt med en verdivurdering enligt substansmetoden . I sin enkleste form er det basert på selskapets eiendeler minus gjeld. For at substansmetoden skal være rettferdige, er det imidlertid nødvendig med en normalisering av eiendeler og gjeld.

For bedrifter med god fortjeneste er avkastningsmetoden en bedre verdsettelsesmetode. Det er basert på resultatene av virksomheten. Denne metoden bør også gjøres med en normalisering av regnskapet for å gi et riktig bilde av verdien.

Vil du vite hva din bedrift er verdt?

Nielsen Valuation Group hjelper deg med å vurdere hva som kan være en rimelig verdi for din bedrift. Ikke gjør feilen å kjøpe en standardisert nettvurdering. «Verdien» de presenterer er ofte helt feil og kan være for lav – eller for høy.

Når vi verdsetter selskaper, normaliserer vi alltid regnskapet for å få en så nøyaktig verdivurdering som mulig. Vi tar hensyn til forholdene i akkurat din bedrift slik at du får et verdsettelsesgrunnlag som fungerer som reell støtte dersom du velger å selge din bedrift.

Kontakt oss for et tilbud

Finn riktig kjøper

Å kunne selge til riktig pris krever selvsagt at det er en kjøper som er villig til å betale det du ber om. Det beste er om du har flere budgivere som er interessert i din virksomhet.

Har du et lite og lokalt selskap, kan en bedriftsmegler hjelpe deg med å finne den rette kjøperen. For de litt større selskapene med en omsetning på 25 – 500 millioner SEK er det bedre å bruke en transaksjonsrådgiver. Den potensielle kjøperen finnes ofte blant kunder, konkurrenter eller leverandører.

Etter at du har fått ulike bud, er det ikke bare å se hvem som vil betale mest. Du må også analysere kjøperne for å se om budene deres sannsynligvis vil føre til en avtale. Du kan for eksempel spørre deg selv:

  • Er beslutningen tatt på riktig nivå i bedriften eller er det en risiko for at handelen går galt på grunn av uenigheter i beslutningsprosessen?
  • Er det finansiering?
  • Hva er planen deres med kjøpet og neste steg?

Hensikten er å sikre at kjøperen virkelig kan gjennomføre handelen og at du kan selge din bedrift.

Nielsen-selge-bedrift-rett-kjoper

Å finne rett kjøper er avgjørende for om det er mulig å selge en bedrift til rett pris. Det den er verdt handler om prisen du kan bli enige om.

Avtale- og transaksjonsfase

Etter at du har funnet en kjøper som føler seg rett, er det tid for sluttforhandlinger og kontraktskriving. Her er det viktig å utforme en detaljert kjøpsavtale for å forhindre fremtidige tvister.

Kjøper betaler en forskuddsbetaling i forbindelse med at du signerer kjøpsavtalen. Dersom det er lager, foretas en lagerbeholdning på innflyttingsdagen. Transaksjonen avsluttes med kontantoppgjør.

Nå er bedriften din solgt!

Hva skjer med personalet?

Hva som skjer med personalet i forbindelse med at du selger bedriften din kan avhenge av om du solgte aksjene eller eiendelene. Ved aksjeoverdragelse fortsetter alltid de ansattes arbeidsavtale å gjelde etter transaksjonen. Det samme gjelder andre avtaler.

Dersom det er en eiendomstransaksjon har også personalet rett til å følge med forutsatt at kjøper velger å fortsette virksomheten.

Ønsker du hjelp til å selge din bedrift?

Nielsen Valuation Group er med deg når du ønsker å gå ut av aksjeselskapet ditt. Vi gir deg all støtte du trenger under forberedelsene og for å gjøre en riktig verdivurdering av virksomheten. Når du bruker oss som M&A-rådgiver øker du sannsynligheten for å kunne selge din bedrift til riktig pris.

Kontakt oss direkte, så forteller vi deg mer

Se opp for risikoer og spøk hvis du skal selge virksomheten din

Å selge selskaper er dessverre ikke risikofritt. Det er skøyere som fremstiller seg selv som respektable, men som har kriminelle hensikter. De kontakter deg og tilbyr å selge selskapet eller avvikle det. Hyggelige mennesker, hyggelig nettside og tilsynelatende legitim virksomhet.

Men under overflaten gjemmer det seg svindlere.

Se opp for disse advarselsskiltene

  • Det virker altfor lett å selge aksjeselskapet ditt
  • Transaksjonen vil gå raskt
  • Prisen på tjenesten er urimelig lav
  • «Rådgiveren» hevder at stor gjeld ikke er noe problem i det hele tatt
  • Selskapet ber deg ta ut penger fra bedriftskontoen og deretter overta kontoen

Hvis du ikke løfter blikket, kan svindleren legge til rette for at du forblir styremedlem og dermed være ansvarlig for det selskapet gjør – selv om du solgte det. I en slik situasjon kan du finne det vanskelig å bevise din uskyld.

Godta aldri betaling i svart

Aldri godta å motta deler av betalingen for din bedrift svart. Det kan virke fristende å få mer betalt eller at avtalen går gjennom, men det ender som regel dårlig. I en slik situasjon vil du også oppleve det som vanskelig å anmelde forbrytelsen fordi du selv har forsøkt å overliste systemet.

Du som selger kan være ansvarlig

Du som selger bør være oppmerksom og planlegge salget nøye, selv når du selger til en legitim kjøper.

Loven gir kjøper en viss beskyttelse i forbindelse med en forretningstransaksjon. Etter kjøpsloven kan kjøper kreve erstatning i etterkant av deg som selger et selskap dersom det senere viser seg at selskapet ikke har den verdien som du hevdet i det hele tatt. Dette gjelder både en eiendomstransaksjon og en aksjeoverdragelse dersom det er alle eller nesten alle aksjer du har solgt.

Husk også at dersom du har stilt garantier, er du ansvarlig for disse i den tiden du har avtalt i kjøpsavtalen.

Bruk en rådgiver for en sikker virksomhet

Å selge et aksjeselskap er noe de fleste av oss ikke gjør så mange ganger i løpet av livet. Desto viktigere er det at alt stemmer og at avtalen føles bra.

Ved å ansette Nielsen Valuation Group som transaksjonsrådgiver får du hjelp av en ekspert på bedriftstransaksjoner som er med deg gjennom hele salget. Vi hjelper deg med å planlegge, forberede og gjennomføre avtalen mot en månedlig beholder og vi krever ingen provisjon.

Ønsker du å selge din bedrift?

Kontakt oss så forteller vi deg mer

Vanlige spørsmål og svar om selgende selskaper

Må jeg varsle Brønnøysundregisteret om at jeg skal selge et selskap?

Nei, å selge en bedrift er en privatsak mellom deg som selger og kjøper. Det nye styret skal imidlertid meldes til det svenske bolagsverket dersom det endres. Dersom selskapet får ny adresse etter eierskiftet, skal det også varsles.

Hvor kan du selge selskaper?

Du kan selge en liten og lokal virksomhet gjennom en eiendomsmegler. Et litt større og mellomstort selskap er bedre å selge ved hjelp av en M&A-rådgiver.

Hvor mye kan du selge et selskap for?

Hva du kan selge selskaper for avhenger helt av hva en potensiell kjøper er villig til å betale. Beløpet du kan forvente varierer mellom ulike sektorer. For eksempel kan en verkstedbedrift noen ganger selges for 3-5 ganger årsoverskuddet, mens prisen for en IT-bedrift kan være i overkant av 10–20 ganger årsgevinsten. Med en verdivurdering kan du finne ut hva du kan selge aksjeselskapet ditt for.

Er det bra å selge selskaper gjennom meglere?

Det kommer an på. Har du et lokalt forankret og relativt lite selskap, er en bedriftsmegler ofte et godt valg. Om du har en omsetning på litt mer, rundt 25 – 500 millioner SEK, og ikke bare er aktiv på lokalt nivå, så er det ofte et bedre valg å ta hjelp av en transaksjonsrådgiver.

Hvorfor selge aksjeselskaper?

Å selge aksjeselskapet ditt er for mange en måte å «gjøre en exit» på, å trekke seg fra virksomheten du har investert i og få betalt for det du har bygget opp. Noen velger å selge virksomheten sin for å investere i et nytt prosjekt.

Hva bør jeg huske på når jeg selger aksjeselskapet mitt?

Husk å forberede salget nøye og gjerne i god tid. Evaluer selskapet og bestrebe å forbedre virksomheten for å gjøre et godt inntrykk på potensielle kjøpere. Det er positivt om man klarer å finne flere interesserte kjøpere slik at det kan bli budgivning. Bruk gjerne en transaksjonsrådgiver.

Kan jeg selge aksjeselskaper?

Ja, det er mulig å selge selskaper med gjeld eller med tap, gitt at du finner en kjøper. Selger du aksjene, overtar kjøper gjelden som ny eier av selskapet. Husk at i henhold til aktiebolagsloven har du også et visst personlig ansvar i et aksjeselskap dersom lovens regelverk ikke er overholdt.

Hvordan kan jeg avvikle et aksjeselskap?

Ifølge Skatteetaten kan du avvikle et aksjeselskap ved å selge alle aksjene, avvikle det, slå det sammen med et annet selskap, oppløse det ved deling eller sette det i konkurs.

Kilder

www.brreg.no

Verdivurdering av selskap er en prosess hvor man fastslår hva virksomheten mest sannsynlig vil være verdt, i en transaksjon mellom to parter som har like stor motivasjon til å gjennomføre transaksjonen. En kvalifisert verdsettelse av et selskap skal følge prinsippet om intrinsic value og inneholde en upartisk normalisering av årsregnskapet. Den endelige utregningen for hva bedriften er verdt er forholdsvis rask og enkel, og det er som oftest bare dette du får når du bestiller en online-verdivurdering uten noen on-site-undersøkelse. Det er derimot arbeidet med å normalisere regnskapet og veie forskjellige vurderingsmetoder mot hverandre, som krever majoriteten av en profesjonell verdivurderers tid og kompetanse. Normaliseringen av regnskapet er ofte det som påvirker prissettingen av selskapet i høyest grad. En verdivurdering av et firma bør dessuten bare anses som pålitelig hvis det er tydelig at den er upartisk og objektiv.

Det finnes flere metoder for hvordan man kan verdsette et selskap. De mest brukte metodene for verdsetting av forskjellige typer virksomhet er: komparativ verdsettelse, verdsettelse basert på ressursanalyse og ROI-metoden. Alle tre har forskjellige styrker, svakheter og underkategorier. Det er verdt å merke seg at ingen vurderingsmetode i seg selv, er fullstendig nok til å verdsette en bedrift.

Den komparative metoden for verdsettelse legger ikke tilstrekkelig vekt på virksomhetens lønnsomhet og ressurser – de mest sentrale aspektene av en bedrifts verdi – og derfor vil verdivurderinger som fullt ut er basert på denne metoden, ikke følge prinsippet om intrinsic value.

ROI-metoden fokuserer på lønnsomhet men tar ikke hensyn til de ressursene bedriften eier. Derfor kan denne metoden gi selskap med mange ressurser, enten de er materielle eller immaterielle, et misvisende resultat i verdivurderingen.

Den ressursbaserte verdsettelsesmetoden derimot, tar ikke hensyn til lønnsomhet. Dette betyr at lønnsomme selskaper mest sannsynlig vil få misvisende resultat fra verdsettingen.

VURDERER DU Å VELGE ET BILLIGERE ALTERNATIV ELLER GJØRE VURDERINGEN PÅ EGEN HÅND?
DET ER OPP TIL DEG, MEN TENK PÅ AT…

Du risikerer å tape rettssaken hvis vurderingen ikke er vanntett.

Du risikerer at konflikten aldri blir løst, noe som kan skade forholdet til motparten.

Du risikerer å bli lurt når du inngår eller avslutter et delt eierskap.

Fortell oss hvordan vi kan hjelpe deg

Vi svarer på 90 % av henvendelsene innen 2h. Du vil kun bli kontaktet en gang, vi har ingen nyhetsbrev eller kundeundersøkelser. Du blir oppringt fra +46 763043437 eller +1 7372320838. Prisnivået vårt er omtrent halvparten av hva de fire store koster.

´
´