Å gjennomføre due diligence handler om å undersøke en bedrift nøye for å finne ut hva som foregår «under overflaten». Ofte er det noe man gjør i forbindelse med et selskapsoppkjøp.
Finnes det uredelige transaksjoner, tap på fordringer eller regnskapsmangler? Har selskapet alle nødvendige lisenser og har det tilgang til de fysiske eiendelene som er oppført?
Dette er bare noen av faktorene som en bedriftsinspeksjon kan avdekke.
I teorien er det lett å huke av en sjekkliste, men i praksis er det mange fallgruver som helst bør unngås. I alle fall hvis du ønsker et godt beslutningsgrunnlag.
I denne artikkelen går vi gjennom syv vanlige feil under en due diligence.
1. Inspektøren går glipp av viktige detaljer
Den mest vanlige feilen er nok at kontrolløren unnlater å ta hensyn til viktige detaljer i forbindelse med en bedriftskontroll.
Vanligvis skyldes dette at den som utfører kontrollen ikke har gode nok rutiner til å oppdage eventuelle særheter. Det kan også være et spørsmål om erfaring. Uforsiktighet forekommer dessverre også i bransjen.
For å unngå denne feilen er det viktig å ansette en ekspert med lang erfaring. Han jobber metodisk ut fra en veldefinert protokoll, som er tilpasset hver enkelt anledning.
2. Du betaler for due diligence du ikke trenger
Dessverre skjer det alt for ofte at du betaler for en due diligence som er mer omfattende enn nødvendig. Alle selskaper er unike, og hver forretningstransaksjon er en egen sak. Derfor er det ingen god «one size fits all» i bedriftsinspeksjoner.
«Tallerkenmodellen», som vi også kan kalle den, kan inneholde litt økonomisk, litt kommersiell, litt juridisk og litt teknisk bedriftsinspeksjon. Dette smakfulle måltidet samsvarer dessverre sjelden med de reelle behovene for åpenhet som er nødvendig. Noen ganger er det nødvendig med mye økonomisk due diligence, men ikke like nødvendig med lovlig. Eller vice versa.
Det som da skjer, er at den som kjøper en bedriftsinspeksjon betaler unødvendig mye for å få innsikt i forhold som ikke er relevante i den gitte situasjonen. Den som selger tjenestene tjener selvsagt på det, men kunden må betale med penger som kunne vært brukt til andre ting.
3. Selgerens forretningshemmeligheter avsløres
En god due diligence gir uten tvil et godt innblikk i virksomhetens drift – det er selve hensikten. Men en av de største risikoene for selgeren er at etterforskningen avdekker alt for mye, at den potensielle kjøperen får innsikt i selskapets hemmeligheter.
Til syvende og sist kan det hende at det ikke blir noen avtale og da kan vedkommende bruke informasjonen til sin fordel, for eksempel i egen virksomhet.
For å unngå denne feilen er en intensjonsavtale, kontrakt eller avtale vanlig. Dels er det også mulig å regulere gjennom garantier.